Anniversary page on 25 years of AdNovum history Mobile Journey through Time

AdNovum's anniversary page is a time journey through 25 years of company and world history. It was designed to be used on mobile devices mainly and uses parallax scrolling to make us remember minor and major events and milestones, from company dinosaurs to the end of the world and beyond.

AdNovum engineers are virtuosos in software engineering and tickle the ivories of modern ICT superbly – this is the story of the company’s current advertising campaign in which a piano player performs at a computer desk. The integrated QR code initiated a further project: an anniversary site designed according to "mobile first" principles on AdNovum's company history.

Mobile journey

On his virtual expedition, the traveler comes across people and milestones of the past 25 years: he sees how the company has developed, internal facts as well as social and economic events ranging from technology to culture and sports. The mobile site was mainly set up for employees, friends and allies of AdNovum. “We often look up certain events ourselves. The information is visually presented in an intriguing way and, as it is linked to the world affairs of the specific years, brings back many memories”, says Verena Müdespacher, Head of Corporate Communications.

Swinging milestones

When the traveler scrolls through the years, pictures of employees and major milestones appear. In 1989, for example, Tim Berners-Lee lays the foundation for the www, while AdNovum celebrates its first anniversary and the Simpsons are getting their own TV series. In the year Google is founded, AdNovum already turns ten. The company dinosaurs keep growing and show up again and again. The year 2000 brings major new developments: The first edition of AdNovum's info magazine Notitia is published and the staff restaurant Guccinetta opens. In 2004, AdNovum has many reasons to celebrate: 16th anniversary, 100 employees, and the opening of AdNovum Hungary Kft. and another office in Bern. While at the World Cup in 2010 the air is filled with Vuvuzelas, AdNovum Singapore Pte. Ltd. opens its doors. The birthday cake in 2013 is a present to AdNovum for 25 years in business and more than 350 employees.

Experimentierfreude und Know-how

Mit der Jubiläumssite zeigt sich deutlich der AdNovum-typische Spannungsbogen zwischen «comicartigem Irrsinn à la Simpsons und topseriösem Engineering», wie CTO Tom Sprenger und Ingenieur Martin Nokes die Arbeitsweise von AdNovum kürzlich in der Notitia Nr. 24 beschrieben haben. So wurde auch das Projekt der Jubiläumssite umgesetzt: Eine Projektgruppe plante, designte, programmierte und recherchierte stellvertretend für das ganze Unternehmen.

Marke Eigenbau

«Die Idee der Zeitachse war entscheidend», sagt Teddy Huber, verantwortlich für das Design der Jubiläumsite. Die virtuelle Zeitreise regt spielerisch zum Durchblättern und Klicken an. Mit dem Kampagnensujet als Fixpunkt werden zwei Ebenen mit verschiedenen Geschwindigkeiten verschoben. Das erzeugt den Effekt des «Fliessens» und gibt Tiefenwirkung. Das sogenannte Parallax-Scrolling ist bekannt aus der Trickfilmwelt. Durch die Ebenen kann man ganz verschiedene Effekte erzielen.

Mobiles Erlebnis

Die grösste Herausforderung war neben der virtuellen und analogen Recherche aller Inhalte die mobile Umsetzung. Die Jubiläumssite ist mit Responsive Design speziell auf mobile Geräte zugeschnitten. Teddy Huber zur Herausforderung: «Zu definieren, was wann auf welchen Bildschirmen angezeigt wird, war entscheidend für eine intuitive, spannende Entdeckungsreise.» Diese Bedienerfreundlichkeit ist herausfordernd – die neuen Geräte bieten laufend neue Bildschirmgrössen und Auflösungen.

Die Jubiläumssite weckt mit ganz unterschiedlichen Anknüpfungspunkten aus den letzten 25 Jahren eigene Erinnerungen und Emotionen – probieren Sie es aus!